Halden jernbanestasjon
Halden har en staselig stasjonsbygning med fasade mot nord med arkader og gotiske bueåpninger. Stasjonsbygningen er et flott eksempel på tidens romantiske stil, inspirert både av tyske middelalderborger og gotikk. Den ble tegnet av Peter Andreas Blix, arkitekt ved Statsbanene fra 1873 til 1878.
Fasaden er vendt
mot en åpen plass foran stasjonsbygningen med Grand hotell liggende på den
andre siden. Den opprinnelige
vestibylen ligger i 1. etasje med front mot plassen. Den leies i dag av Kirkens Bymisjon for drift av kafé. Dagens
venteværelse ligger i den bueformede bygningsdelen ved inngangen til baneplattformen.
Fredrikshalds Jernbanestation ble åpnet da banestrekningen mellom byen og hovedstaden ble tatt i bruk i 1879. I 1928 ble navnet Halden jernbanestasjon da byen skiftet navn til Halden. Stasjonen var endestasjon for Smaalensbanen. Den var samtidig startbanestasjonen for den private Dalslandsbanen over Kornsjø til Sunnanå ved Vänern. Der var det dampskipskai. Det første toget fra hovedstaden kom inn i stasjonens overbygde banehall 2. januar 1879, en bygningskonstruksjon som senere ble revet. Offisiell innvielse av Smaalensbanen fant sted 18. juli 1879 da også Dalslandsbanen kunne åpnes for allmenn trafikk. Åpningen ble foretatt av Kong Oscar II, noe som ble markert med æresportal for kongen oppsatt på bybrua over jernbanen samt en festmiddag i Haldens Klub. Stasjonen omfattet dermed banefunksjonene for både Smaalensbanen og den privateide Dalslandsbanen. Fredrikshald ivret for å bygge banestrekningen Halden - Sunnanå. Norsk kapital var vesentlig, både fra privatpersoner og bystyret i Fredrikshald. Byen håpet med den nye banen å opprettholde sitt tradisjonelle, svenske handelsoppland og styrke forbindelsen mellom havna i byen og havner i Vänern via Sunnanå. Dalslands Järnvägsaktiebolag AS ble grunnlagt i 1873 for å drifte Dalslandsbanen. Byen krevde at hovedkontoret til privatbanen skulle ligge i Fredrikshald.
Stasjonsbygningen framtrer som to
bygningsdeler bundet sammen med et mellombygg, opprinnelig på en etasje.
Dalslandsbanen ble administrert fra bygget mot syd. Tollen hadde
også sine lokaler her i noen år.
Foto: JLA, november 2020
Foto: JLA, november 2020
Kilder: Jens Bakke:
Tekstmateriale og tegninger brukt av JB til publisering av artikkel i Halden Arbeiderblad.
Svein G. Eliassen og Svein Olav Hansen: Haldens
historie Bind II, Halden 2014 - ss.170-173. Dalslandsbanen - Wikipedia
Dalslands Järnväg – Wikipedia
Halden Railway Station: Erected 1879 for the opening of the Smaalenene Line. Romantic Gothic Revival style. Architect Peter Andreas Blix.